Μάθημα

ΑΡΧΕΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Πληροφορίες Μαθήματος

Τίτλος ΑΡΧΕΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ / Principles of Clinical Nutrition
Κωδικός ΙΑ0400
Σχολή Επιστημών Υγείας
Τμήμα Ιατρικής
Κύκλος / Επίπεδο 1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος Διδασκαλίας Χειμερινή
Κατάσταση Ενεργό
Course ID 200000433

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2014-σήμερα)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
Κορμός Επιλογής 7 4 2

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2013-2014)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
Κορμός Επιλογής 7 4 2

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2012-2013)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
Κορμός Επιλογής 7 4 2

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2011-2012)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
ΚΟΡΜΟΣ Επιλογής 7 4 2

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2010-2011)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
ΚΟΡΜΟΣ Επιλογής 7 4 2

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2009-2010)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
ΚΟΡΜΟΣ Επιλογής 7 4 2

Πληροφορίες Τάξης

Τίτλος ΑΡΧΕΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Ακαδημαϊκό Έτος 2015 – 2016
Περίοδος Τάξης Χειμερινή
Διδάσκοντες
Class ID
600010874
Τμήμα Διδάσκοντες
1. Β΄ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΑΡΜΑΚΟΛΟΓΙΑΣ Δημήτριος Κούβελας
2. ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΟΛΟΓΙΑΣ ΕΝΤΑΤΙΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ Δημήτριος Βασιλάκος
3. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΥΓΙΕΙΝΗΣ Μιχαήλ Χουρδάκης
Τύπος Μαθήματος
  • Γενικών ΓνώσεωνΜαθήματα που δεν σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών, αλλά στοχεύουν στην ευρύτερη παιδεία του φοιτητή ως επιστήμονα και πολίτη. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι η Φιλοσοφία της επιστήμης, τα Σύγχρονα παγκόσμια προβλήματα κα.
  • Επιστημονικής ΠεριοχήςΠρόκειται για τα μαθήματα εκείνα που αναφέρονται σε γνωστικά πεδία που εντάσσονται άμεσα στο επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών. Συνήθως διδάσκονται από το δεύτερο εξάμηνο των σπουδών και μετά, χωρίς βεβαίως να αποκλείεται η ένταξή τους και στο πρώτο. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι η Φυσιολογία φυτών, η Βιολογία κυττάρου κα.
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπό του μαθήματος αποτελεί η παροχή προς τους φοιτητές ιατρικής της γνώσης του ρόλου της διατροφής στην εξάσκηση της ιατρικής επιστήμης, της ιατρικής έρευνας, της προαγωγής υγείας και στην πρόληψη νοσημάτων.
• Να εξηγηθεί ο ρόλος της διατροφής στην πρόληψη, στην πρόκληση, στην πρόγνωση και στη θεραπεία των νοσημάτων
• Να εξηγηθεί ο ρόλος της διατροφής στη βελτίωση της υγείας καθόλο τον κύκλο της ζωής
• Να μπορεί ο φοιτητής να λάβει και να κατανοήσει ένα πλήρες διατροφικό ιστορικό από τον ασθενή
• Να εξηγηθούν οι τύποι τροφίμων που αποτελούν πλήρη, περιορισμένη και ενισχυμένη δίαιτα
• Να πράττει διατροφική αξιολόγηση βασιζόμενος σε φυσικά ευρήματα και εργαστηριακές τιμές
• Να ενημερώνει υγιείς και ασθενείς σχετικά με την επάρκεια της δίαιτάς τους
• Να μπορεί να αξιολογεί τις «παράδοξες» δίαιτες και τις δημοφιλείς διατροφικές πρακτικές
• Να μπορεί να απαντά συνήθεις διατροφικές ερωτήσεις των ασθενών
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Βασικές αρχές διατροφής
[αρχές, ομάδες τροφίμων, διατροφική/ανθρωπομετρική αξιολόγηση, λήψη διατροφικού ιστορικού, εκτίμηση κατάστασης θρέψης]
Διατροφή σε Υγιείς –1
[ενήλικες, υπερήλικες, παιδιά, έφηβοι, γυναίκες προ/μετα εμμηνόπαυση, κυοφορούσες, θηλάζουσες, νεογνά]
Αλληλεπιδράσεις Φαρμάκων και Διατροφής
[επίδραση του φαρμάκου στην πρόσληψη, στην απορρόφηση, στο μεταβολισμό, στις βιταμίνες, καθώς και της τροφής στην απορρόφηση, απέκκριση, διαθεσιμότητα και μεταβολισμό του φαρμάκου]
Διατροφή σε Καρδιαγγειακά νοσήματα
[Αθηρωμάτωση, Αρτηριακή υπέρταση, δυσλιπιδαιμίες, πρόληψη – Μεσογειακή Δίαιτα]
Διατροφή στο Σακχαρώδη Διαβήτη
[Τύπου Ι, ΙΙ, ινσουλινοαντίσταση, διατροφική επιμόρφωση διαβητικού ασθενούς, διαχείριση υπερ/υπογλυκαιμιών]
Διατροφή σε παθήσεις του ΓΕΣ-1 και νεφρών
[ήπαρ, πάγκρεας, χοληδόχος κύστη, νεφρική ανεπάρκεια]
Διατροφή σε παθήσεις του ΓΕΣ-2
[έλκη, κοιλιοκάκη, κολίτιδα, Ca ΓΕΣ, διάρροια, δυσκοιλιότητα. ΣΕΕ]
Διατροφή σε Νεοπλάσματα
[ως παράγοντας έκλυσης ή πρόληψης, επίπτωση του καρκίνου, επίπτωση της θεραπείας, στρατηγικές διατροφικής υποστήριξης]
Διατροφή σε Μεταβολικό Στρες
[σήψη, τραύμα, έγκαυμα, χειρουργείο, εντερική- παρεντερική διατροφή, διατροφή στη Μ.Ε.Θ.]
Διατροφή σε ειδικές καταστάσεις
[βουλιμία, ανορεξία, μεταβολικά νοσήματα, ρευματικά νοσήματα, νευρολογικά νοσήματα, αλλεργίες, δυσανεξίες, μεταμοσχεύσεις]
Διατροφή και Παχυσαρκία
[διατροφική διαχείριση, οδηγίες πρόληψης, στρατηγικές αντιμετώπισης]
Παρουσίαση Εργασιών
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες Ώρες ΔιδασκαλίαςΣυνολικός για το εξάμηνο χρόνος απασχόλησης των φοιτητών στην τάξη, το εργαστήριο, το πεδίο κλπ. Δεν συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος προσωπικής μελέτης των φοιτητών. Φόρτος ΕργασίαςΣυνολικές για το εξάμηνο ώρες που πρέπει να αφιερώσουν οι φοιτητές για την αντίστοιχη μαθησιακή δραστηριότητα. Συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος στην τάξη, το εργαστήριο, το πεδίο κλπ. Πιστωτικές ΜονάδεςΟι πιστωτικές μονάδες (ECTS) της αντίστοιχης μαθησιακής δραστηριότητας. Κάθε πιστωτική μονάδα αντιστοιχεί σε 25 με 30 ώρες φόρτου εργασίας των φοιτητών. ΑτομικάΓια τη μαθησιακή δραστηριότητα δεν απαιτείται συνεργασία μεταξύ των φοιτητών ΟμαδικάΓια τη μαθησιακή δραστηριότητα οι φοιτητές συνεργάζονται σε ομάδες ErasmusΗ μαθησιακή δραστηριότητα προσφέρεται στους φοιτητές των προγραμμάτων ανταλλαγής
Διαλέξεις 22
Σεμινάρια 2
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων 2
Σύνολο 26
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (ΔιαμορφωτικήΗ διαμορφωτική αξιολόγηση (για βελτίωση) αναφέρεται στις τυπικές και άτυπες διαδικασίες αξιολόγησης που εφαρμόζονται από τους διδάσκοντες κατά τη διάρκεια του εξαμήνου προκειμένου να τροποποιήσουν της διδακτικές και μαθησιακές τους δραστηριότητες για να βελτιώσουν τη μάθηση των φοιτητών., ΣυμπερασματικήΗ συμπερασματική αξιολόγηση (για βαθμολόγηση) αναφέρεται στην αξιολόγηση της μάθησης και εκφράζει την ανάπτυξη που παρουσίασαν οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος.)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (ΔιαμορφωτικήΗ διαμορφωτική αξιολόγηση (για βελτίωση) αναφέρεται στις τυπικές και άτυπες διαδικασίες αξιολόγησης που εφαρμόζονται από τους διδάσκοντες κατά τη διάρκεια του εξαμήνου προκειμένου να τροποποιήσουν της διδακτικές και μαθησιακές τους δραστηριότητες για να βελτιώσουν τη μάθηση των φοιτητών., ΣυμπερασματικήΗ συμπερασματική αξιολόγηση (για βαθμολόγηση) αναφέρεται στην αξιολόγηση της μάθησης και εκφράζει την ανάπτυξη που παρουσίασαν οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος.)
  • Γραπτή Εργασία (ΔιαμορφωτικήΗ διαμορφωτική αξιολόγηση (για βελτίωση) αναφέρεται στις τυπικές και άτυπες διαδικασίες αξιολόγησης που εφαρμόζονται από τους διδάσκοντες κατά τη διάρκεια του εξαμήνου προκειμένου να τροποποιήσουν της διδακτικές και μαθησιακές τους δραστηριότητες για να βελτιώσουν τη μάθηση των φοιτητών., ΣυμπερασματικήΗ συμπερασματική αξιολόγηση (για βαθμολόγηση) αναφέρεται στην αξιολόγηση της μάθησης και εκφράζει την ανάπτυξη που παρουσίασαν οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος.)
  • Προφορική Εξέταση (ΔιαμορφωτικήΗ διαμορφωτική αξιολόγηση (για βελτίωση) αναφέρεται στις τυπικές και άτυπες διαδικασίες αξιολόγησης που εφαρμόζονται από τους διδάσκοντες κατά τη διάρκεια του εξαμήνου προκειμένου να τροποποιήσουν της διδακτικές και μαθησιακές τους δραστηριότητες για να βελτιώσουν τη μάθηση των φοιτητών., ΣυμπερασματικήΗ συμπερασματική αξιολόγηση (για βαθμολόγηση) αναφέρεται στην αξιολόγηση της μάθησης και εκφράζει την ανάπτυξη που παρουσίασαν οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος.)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Αρχές Κλινικής Διατροφής, Τύπος: Σύγγραμμα, L Sobotka, S. Allison, A.Forbes A, O. Ljungqvist, R. Meier, M. Pertkiewicz, P. Soeters, 2012, ΜΙΧΑΗΛ ΧΟΥΡΔΑΚΗΣ, ISBN: 978-960-93-4273-5
2. ΑΡΧΕΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ & ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗΣ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗΣ, Τύπος: Σύγγραμμα, ΜΙΧΑΗΛ Κ. ΧΟΥΡΔΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΑΛ. ΚΟΥΒΕΛΑΣ, 2007, ΜΙΧΑΗΛ ΧΟΥΡΔΑΚΗΣ, ISBN: 978-960-98037-1-7
Τελευταία Επικαιροποίηση
03-06-2015

Επικοινωνία

Γραμματεία Τμήματος Ιατρικής T.K. 54124 Θεσσαλονίκη
 

Συνδεθείτε

Το τμήμα Ιατρικής στα social networks.
Ακολουθήστε μας ή συνδεθείτε μαζί μας.