Μάθημα

ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΓΕΝΕΤΙΚΗ

Πληροφορίες Μαθήματος

Τίτλος ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΓΕΝΕΤΙΚΗ / Genetic Councelling
Κωδικός ΙΑ0336
Σχολή Επιστημών Υγείας
Τμήμα Ιατρικής
Κύκλος / Επίπεδο 1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος Διδασκαλίας Εαρινή
Κατάσταση Ενεργό
Course ID 200000334

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2014-σήμερα)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
Κορμός Επιλογής 10 5 2

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2013-2014)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
Κορμός Επιλογής 10 5 2

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2012-2013)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
Κορμός Επιλογής 10 5 2

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2011-2012)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
ΚΟΡΜΟΣ Επιλογής 10 5 2

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2010-2011)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
ΚΟΡΜΟΣ Επιλογής 10 5 2

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2009-2010)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
ΚΟΡΜΟΣ Επιλογής 10 5 2

Πληροφορίες Τάξης

Τίτλος ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΓΕΝΕΤΙΚΗ
Ακαδημαϊκό Έτος 2015 – 2016
Περίοδος Τάξης Εαρινή
Διδάσκοντες
Class ID
600017700
Τμήμα Διδάσκοντες
1. Α΄ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ Μαρίνα-Κέλυ Οικονόμου, Αθανασιος Χριστοφοριδης
2. Β΄ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ ΚΛΙΝΚΗ ΑΧΕΠΑ Νικόλαος Γομπάκης, Μαρία Χατζηστυλιανού
3. Δ΄ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Δέσποινα Τράμμα
4. Α΄ ΝΕΟΓΝΟΛΟΓΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΙΠΠΟΚΡΑΤΕΙΟ Ελισάβετ Διαμαντή, Βασιλική Δρόσου-Αγακίδου, Βασιλική Σούμπαση-Γρίβα
5. Β΄ ΝΕΟΓΝΟΛΟΓΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ Γεώργιος Μητσιάκος, Νικόλαος Νικολαϊδης
6. ΕΡΓ.ΓΕΝΙΚΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Αλέξανδρος Λαμπρόπουλος, Στυλιανή Φιδάνη
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής ΠεριοχήςΠρόκειται για τα μαθήματα εκείνα που αναφέρονται σε γνωστικά πεδία που εντάσσονται άμεσα στο επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών. Συνήθως διδάσκονται από το δεύτερο εξάμηνο των σπουδών και μετά, χωρίς βεβαίως να αποκλείεται η ένταξή τους και στο πρώτο. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι η Φυσιολογία φυτών, η Βιολογία κυττάρου κα.
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΙΑ0247 ΑΠΕΙΚΟΝ. ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΗ Ι
  • ΙΑ0280 ΙΑΤΡΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
  • ΙΑ0291 ΚΛΙΝΙΚΗ ΕΜΒΡΥΟΛΟΓΙΑ
  • ΙΑ0294 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΙΑΤΡΙΚΗ
  • ΙΑ0355 ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΑΝΑΤΟΜΙΚΗ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
α)Nα επιλεγεί από ορισμένους φοιτητές στο μέλλον σαν ειδικότητα διότι οι σύμβουλοι γενετιστές παγκοσμίως αριθμητικά είναι λίγοι και δεν επαρκούν για να διαχειριστούν όλες τις γενετικές πληροφορίες, β) να αποκτήσουν ανθρωπιστικά αισθήματα για τα ανίατα νοσήματα.γ) Να ενημερωθούν για τον τρόπο κληρονομικότητας και τα χαρακτηριστικά των πιο συχνών συγγενών νοσημάτων και τον κίνδυνο επανάληψης του νοσήματος στην ίδια οικογένεια ή συγγενεις του πάσχοντα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα «ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΓΕΝΕΤΙΚΗ» έχει ως αντικείμενο πληροφορίες και συμβουλές σχετικά με γενετικά νοσήματα(κληρονομικά και συγγενή).
Αναλυτικότερα τα επί μέρους κεφάλαια αναπτύσσονται με βάση την παρακάτω δομή:
1.Ακριβή περιγραφή του νοσήματος (κλινικά ευρήματα, επιπλοκές, πρόγνωση, θεραπεία).
2.Ειδικές εξετάσεις για εργαστηριακή επιβεβαίωση του νοσήματος και για διερεύνηση των πασχόντων και των φορέων.
3.Τρόπος κληρονομικότητας.
4.Κίνδυνος επανάληψης του νοσήματος στην ίδια οικογένεια ή συγγενείς του πάσχοντα.
5.Προσφερόμενες επιλογές αναπαραγωγής για αποφυγή του νοσήματος.
6.Ανάλυση του κόστους του νοσήματος (φυσικού ,συναισθηματικού, οικονομικού) στον ίδιο τον πάσχοντα ,την οικογένειά του, την κοινωνία.
7.Προγεννητική διάγνωση. Αντιμετώπιση των γονέων νεογνού με πολλαπλές δυσπλασίες
Αναλυτικά αναπτύσονται : Συγγενείς δυσπλασίες, Δυσμορφικά σύνδρoμα. Συμβουλευτική σε εκτρομέλειες.Γονιδιακή θεραπεία.Έλεγχος της πατρότητας. Συμβουλευτική σε συγγενείς διαταραχές του πεπτικού Συμβουλευτική και ο χειρουργός παίδων. Κληρονομικά αιματολογικά νοσήματα-προγεννητική διάγνωση. Διαγνωστική προσέγγιση στα κληρον. μεταβολικά νοσήματα. Screening για μεταβολικά νοσήματα. Συμβουλευτική σε πρωτοπαθείς ανοσοανεπάρκειες.Συμβουλευτική σε γενετικές βλάβες του νεφρού . Συμβουλευτική σε ενδοκρινολογικά κληρονομικά νοσήματα. Συμβουλευτική σε διαταραχές της μορφολογίας του κρανίου. Συμβουλευτική σε γενετικές βλάβες των οστών
Συμβουλευτική σε νευρολογικά νοσήματα, βλάβες Κ.Ν.Σ και Ν.Μ . Ογκογονίδια και αντιογκογονίδια. Συμβουλευτική Γενετική του καρκίνου
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
power point, προβολή εικόνων, e-mail
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες Ώρες ΔιδασκαλίαςΣυνολικός για το εξάμηνο χρόνος απασχόλησης των φοιτητών στην τάξη, το εργαστήριο, το πεδίο κλπ. Δεν συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος προσωπικής μελέτης των φοιτητών. Φόρτος ΕργασίαςΣυνολικές για το εξάμηνο ώρες που πρέπει να αφιερώσουν οι φοιτητές για την αντίστοιχη μαθησιακή δραστηριότητα. Συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος στην τάξη, το εργαστήριο, το πεδίο κλπ. Πιστωτικές ΜονάδεςΟι πιστωτικές μονάδες (ECTS) της αντίστοιχης μαθησιακής δραστηριότητας. Κάθε πιστωτική μονάδα αντιστοιχεί σε 25 με 30 ώρες φόρτου εργασίας των φοιτητών. ΑτομικάΓια τη μαθησιακή δραστηριότητα δεν απαιτείται συνεργασία μεταξύ των φοιτητών ΟμαδικάΓια τη μαθησιακή δραστηριότητα οι φοιτητές συνεργάζονται σε ομάδες ErasmusΗ μαθησιακή δραστηριότητα προσφέρεται στους φοιτητές των προγραμμάτων ανταλλαγής
Διαλέξεις
Συζήτηση περιπτώσεων
Σύνολο
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνταιστη διάρκεια των μαθημάτων με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών για το εκάστοτε διδασκόμενο μάθημα καθώς και στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (ΔιαμορφωτικήΗ διαμορφωτική αξιολόγηση (για βελτίωση) αναφέρεται στις τυπικές και άτυπες διαδικασίες αξιολόγησης που εφαρμόζονται από τους διδάσκοντες κατά τη διάρκεια του εξαμήνου προκειμένου να τροποποιήσουν της διδακτικές και μαθησιακές τους δραστηριότητες για να βελτιώσουν τη μάθηση των φοιτητών.)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (ΣυμπερασματικήΗ συμπερασματική αξιολόγηση (για βαθμολόγηση) αναφέρεται στην αξιολόγηση της μάθησης και εκφράζει την ανάπτυξη που παρουσίασαν οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος.)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Από την έναρξη της διδασκαλίας του μαθήματος υπάρχει βιβλίο –σημειώσεις με τίτλο: « ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΓΕΝΕΤΙΚΗΣ» 6η έκδοση 2012(σελίδες 260).Το βιβλίο γράφουν τα μέλη ΔΕΠ που διδάσκουν το μάθημα
Έκδοση :Ηλεκτρονικό βιβλίο
Από το επόμενο ακαδημαικό έτος θα διανέμεται μέσω του Εύδοξος
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Milunski A.Genetic Disorders and the Fetus.Diagnosis, Prevention and Treatment,5th ed.Baltimore and London:Johns Hopkins University Press,2004
Fanaroff and Martin's Neonatal-Perinatal Medicine: Diseases of the Fetus and Infant 9th ed Saunders, Elsevier 2011
http ://www.genetests.org, http://www.geneclinics.org, ιστοσελίδα OMIN (Online Medelian Inheritance in MAN) στη διεύθυνση www.ncbi.nlm.nih.gov/omim
Nelson Textbook of Pediatrics, 18th ed., Saunders 2007
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-07-2013

Επικοινωνία

Γραμματεία Τμήματος Ιατρικής T.K. 54124 Θεσσαλονίκη
 

Συνδεθείτε

Το τμήμα Ιατρικής στα social networks.
Ακολουθήστε μας ή συνδεθείτε μαζί μας.