Μάθημα

ΥΓΙΕΙΝΗ

Πληροφορίες Μαθήματος

Τίτλος ΥΓΙΕΙΝΗ / Hygiene
Κωδικός ΙΑ0338
Σχολή Επιστημών Υγείας
Τμήμα Ιατρικής
Κύκλος / Επίπεδο 1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος Διδασκαλίας Χειμερινή
Κατάσταση Ενεργό
Course ID 200000336

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2014-σήμερα)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
Κορμός Υποχρεωτικό Κορμού 5 3 3

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2013-2014)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
Κορμός Υποχρεωτικό Κορμού 5 3 3

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2012-2013)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
Κορμός Υποχρεωτικό Κορμού 5 3 3

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2011-2012)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
ΚΟΡΜΟΣ Υποχρεωτικό Κορμού 5 3 3

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2010-2011)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
ΚΟΡΜΟΣ Υποχρεωτικό Κορμού 5 3 3

Πρόγραμμα Σπουδών

: ΠΠΣ Τμήματος Ιατρικής (2009-2010)

Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
ΚΟΡΜΟΣ Υποχρεωτικό Κορμού 5 3 3

Πληροφορίες Τάξης

Τίτλος ΥΓΙΕΙΝΗ
Ακαδημαϊκό Έτος 2015 – 2016
Περίοδος Τάξης Χειμερινή
Διδάσκοντες
Class ID
600010886
Τμήμα Διδάσκοντες
1. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΥΓΙΕΙΝΗΣ Μαλαματένια Αρβανιτίδου-Βαγιωνά, Θεόδωρος Δαρδαβέσης, Αλέξιος Μπένος
Τύπος Μαθήματος
  • Γενικών ΓνώσεωνΜαθήματα που δεν σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με το επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών, αλλά στοχεύουν στην ευρύτερη παιδεία του φοιτητή ως επιστήμονα και πολίτη. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι η Φιλοσοφία της επιστήμης, τα Σύγχρονα παγκόσμια προβλήματα κα.
  • Επιστημονικής ΠεριοχήςΠρόκειται για τα μαθήματα εκείνα που αναφέρονται σε γνωστικά πεδία που εντάσσονται άμεσα στο επιστημονικό αντικείμενο του Προγράμματος Σπουδών. Συνήθως διδάσκονται από το δεύτερο εξάμηνο των σπουδών και μετά, χωρίς βεβαίως να αποκλείεται η ένταξή τους και στο πρώτο. Παραδείγματα τέτοιων μαθημάτων είναι η Φυσιολογία φυτών, η Βιολογία κυττάρου κα.
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΥΓΙΕΙΝΗΣ
Μετά την ολοκλήρωση της σειράς των διαλέξεων και εργαστηριακών ασκήσεων, ο φοιτητής θα μπορεί να απαντήσει στα ακόλουθα ερωτήματα:
1Υγιεινή της διατροφής:
●Ποιος είναι ο σκοπός της επιστήμης της διατροφής και ποιοι οι βασικοί ορισμοί και οι παράμετροι αξιολόγησης που αφορούν στη διατροφή;●Ποιες είναι οι βασικές θρεπτικές ουσίες;●Ποια είναι τα είδη και η ποσότητα των τροφίμων που προάγουν την υγεία;●Ποιες είναι οι θερμιδικές ανάγκες του οργανισμού και οι παράγοντες που τις διαμορφώνουν;●Ποια είναι τα απαραίτητα είδη βιταμινών, μετάλλων και ιχνοστοιχείων της διατροφής; Πως η έλλειψή τους επηρεάζει την ανθρώπινη υγεία;●Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της διατροφής σε παιδιά, έφηβους και ενήλικες;
2Διατροφή & αγωγή υγείας:
●Ποιοι είναι οι παράγοντες που διαμορφώνουν τις διαιτητικές συνήθειες;●Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της αγωγής υγείας και διατροφής και ποιοι παράγοντες συνεισφέρουν στην επιτυχία τους;●Πως σχετίζονται οι σύγχρονες διατροφικές συνήθειες με τα προβλήματα υγείας;●Ποιοι είναι οι υπεύθυνοι της αγωγής υγείας επί θεμάτων διατροφής και ποιοι οι αποδέκτες της;
3Υγιεινή των τροφίμων:
●Ποιές είναι οι αιτίες των τροφιμογενών νόσων και σε ποιες κατηγορίες διαιρούνται;●Ποιες είναι οι γενικές αρχές πρόληψης και αντιμετώπισης των τροφικών λοιμώξεων και δηλητηριάσεων;●Πως γίνεται ο έλεγχος τροφίμων και πως προλαμβάνουμε την εκδήλωση επιδημιών τροφιμογενών νόσων;●Ποιοί είναι οι μικροοργανισμοί που προκαλούν τροφιμογενείς νόσους;
4Επιδημικές εκρήξεις:
●Τι είναι επιδημική έκρηξη, ποια τα κύρια χαρακτηριστικά της και σε ποιες κατηγορίες διαχωρίζεται;●Ποιές είναι οι διαφορές μολυσματικής επιδημίας και επιδημίας από κοινή πηγή;
5Ασφάλεια των τροφίμων:
●Ποιες ουσίες όταν βρεθούν στα τρόφιμα είναι επικίνδυνες για την υγεία και για ποιες νόσους ευθύνονται; ●Τι είναι τα γενετικά μεταλλαγμένα τρόφιμα;●Τι είναι τα prions και ποιες επιπτώσεις έχουν στην ανθρώπινη υγεία; ●Ποια Συστήματα και ποιοι φορείς σε Ελλάδα και Ευρώπη συμβάλουν στην διατροφική ασφάλεια και την προστασία του πολίτη;
6Αναδυόμενοι περιβαλλοντικοί μικροοργανισμοί & λοιμώξεις:
●Τι είναι οι αναδυόμενοι παθογόνοι μικροοργανισμοί και ποιοι παράγοντες ευθύνονται για την εμφάνισή τους;●Ποια προβλήματα σχετίζονται με την ανίχνευση των αναδυομένων μικροοργανισμών και πως μπορούμε να τα λύσουμε;
7Υγιεινή του νερού:
●Ποια είναι η χρησιμότητα του νερού, ποια είναι τα φυσικά χαρακτηριστικά του και ποιος ο κύκλος του;●Ποια είναι η προέλευση του πόσιμου νερού;●Ποιοι παράμετροι προσδιορίζουν την χημική ποιότητα του νερού;●Με ποιες εργαστηριακές μεθόδους ελέγχουμε την μικροβιολογική και χημική ποιότητα του νερού;●Τι είναι οι «δείκτες» μικροβιολογικού ελέγχου του νερού;●Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ποιότητας του εμφιαλωμένου νερού;●Πως επιτυγχάνεται ο έλεγχος της ποιότητας των θαλασσινών νερών και των κολυμβητικών δεξαμενών;●Ποιος είναι ο ρόλος της επιδημιολογίας στην εκτίμηση του κινδύνου από την κολύμβηση;●Πως καθαρίζεται το νερό για να είναι ασφαλές;
8Οικιακά & βιομηχανικά λύματα:
●Πως διατίθενται τα απορρίματα;●Πως επεξεργαζόμαστε τα απορρίματα και τα λύματα;
9Ρύπανση του ατμοσφαιρικού αέρα:
●Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ατμοσφαιρικού αέρα;●Ποια είναι τα είδη των ατμοσφαιρικών ρύπων και ποιες οι πηγές ρύπανσης;●Τι είναι η φωτοχημική ρύπανση και ποιες οι επιπτώσεις της;●Τι σημαίνει «ζώνη ευεξίας» και τι συνεπάγεται η υπέρβασή της;●Ποιοι παράγοντες ευνοούν την ρύπανση της ατμόσφαιρας και ποια μέτρα πρόληψης εφαρμόζονται;●Πως οι κλιματικές αλλαγές επιδρούν στην δημόσια υγεία;
10Υγιεινή περιβάλλοντος: παγκόσμια περιβαλλοντικά προβλήματα:
●Τι είναι η περιβαλλοντική κρίση;●Τι είναι τα νοσοκομειακά, τα βιομηχανικά και τα ειδικά απορρίματα και με ποιους τρόπους επιτυγχάνεται η διαχείρισή τους;●Ποια είναι τα σημαντικότερα παγκόσμια περιβαλλοντικά προβλήματα;●Τι συνεπάγεται για την ανθρωπότητα η ερημοποίηση και η μείωση της βιοποικιλότητας; ●Τι είναι η ρύπανση του αέρα και ποιες οι επιπτώσεις του; ●Πως η τρύπα του όζοντος και το φαινόμενο του θερμοκηπίου επιδρούν στην ανθρώπινη υγεία και διαβίωση;●Τι είναι η καπνομίχλη και το φωτοχημικό νέφος και ποιες οι επιπτώσεις του;●Τι συνεπάγεται η ρύπανση των ωκεανών;
11Υγιεινή της κατοικίας:
●Ποιοι παράγοντες εξασφαλίζουν την υγιεινή της κατοικίας και την ποιότητα ζωής εντός αυτής;●Πως ελέγχονται τα έντομα και τα τρωκτικά στην κατοικία;●Ποιες είναι οι αιτίες ατυχημάτων στο σπίτι και ποιες ηλικίες είναι κατ’εξοχήν ευάλωτες σε αυτά;●Από ποιους ρυπαντές κινδυνεύει ο αέρας της κατοικίας;
12Μαζικές καταστροφές και προβλήματα δημόσιας υγείας:
●Ποια είναι τα γενικά χαρακτηριστικά και οι συνέπειες των μαζικών καταστροφών;●Ποια είναι τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των μαζικών απωλειών υγείας;●Ποια σχέδια εφαρμόζονται για την αντιμετώπιση μαζικών καταστροφών και ποιες είναι οι προϋποθέσεις επιτυχούς αντιμετώπισής τους;
13Ταξιδιωτική Ιατρική:
●Τι είναι η ταξιδιωτική ιατρική και ποιες υπηρεσίες παρέχει;●Ποιες είναι οι σοβαρότερες ασθένειες των ταξιδιωτών και πως τις προλαμβάνουμε;●Ποια είναι τα μικροβιακά αίτια της διάρροιας των ταξιδιωτών;●Ποιες είναι οι κλινικές εκδηλώσεις της και πως την προλαμβάνουμε;●Ποιες ομάδες ταξιδιωτών κινδυνεύουν από την ηπατίτιδα Α & Β;●Ποια μέτρα προστασίας υπάρχουν σήμερα εναντίον της ηπατίτιδας Α & Β;●Ποιες είναι οι οδηγίες για ασφαλές ταξίδι με κάθε μέσο μεταφοράς;
14Επαγγελματική υγιεινή & ασφάλεια:
●Ποιο είναι το αντικείμενο μελέτης της Επαγγελματικής Υγιεινής;●Ποιοι μικροοργανισμοί αποτελούν βιολογικό κίνδυνο σε διάφορα επαγγέλματα;●Τι είναι το «σύνδρομο του άρρωστου κτιρίου»;●Πως επιδρά το περιβάλλον της εργασίας στην ψυχική υγεία του εργαζομένου;●Τι είναι το εργατικό ατύχήμα, ποιες είναι οι κυριότερες αιτίες πρόκλησής του και ποιοι παράγοντες το διευκολύνουν;●Ποιες είναι οι συνέπειες στην υγεία από την εξέλιξη της εργασίας;●Τι είναι η εργασιακή βία;●Τι είναι το Σύνδρομο Επαγγελματικής Εξουθένωσης;
15Υγιεινή στο χώρο του νοσοκομείου:
●Τι είναι νοσοκομειακή λοίμωξη;●Πως αναγνωρίζονται και πως αντιμετωπίζονται οι νοσοκομειακές επιδημίες;●Ποιοι είναι υπεύθυνοι για την επιδημιολογική εποπτεία των νοσοκομειακών λοιμώξεων;●Τι είναι αποστείρωση και τι απολύμανση; Με ποια μέσα γίνεται η αποστείρωση και με ποια η απολύμανση;
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Περιεχόμενο Μαθήματος
Διατροφή & Υγεία
Υγιεινή των Τροφίμων
Υγιεινή του νερού & Υδατογενείς λοιμώξεις
Επιδημικές εκρήξεις
Αναδυόμενοι περιβαλλοντικοί μικροοργανισμοί
Ταξιδιωτική Ιατρική: τα συχνότερα προβλήματα υγείας
Μαζικές καταστροφές και προβλήματα Δημόσιας Υγείας
Υγιεινή της κατοικίας, των υδρεύσεων και αποχετεύσεων
Υγιεινή της ατμόσφαιρας και του περιβάλλοντος
Κλιματικές αλλαγές, παγκόσμια περιβαλλοντικά προβλήματα και δημόσια υγεία
Επαγγελματική Υγιεινή & Ασφάλεια
Υγιεινή στο χώρο του νοσοκομείου, επιδημιολογία και πρόληψη νοσοκομειακών λοιμώξεων
Λέξεις Κλειδιά
Υγιεινή
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
Περιγραφή
Τόσο οι διαλέξεις όσο και οι εργαστηριακές ασκήσεις παρουσιάζονται με την χρήση σύγχρονων εποπτικών μέσων-Η/Υ.
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες Ώρες ΔιδασκαλίαςΣυνολικός για το εξάμηνο χρόνος απασχόλησης των φοιτητών στην τάξη, το εργαστήριο, το πεδίο κλπ. Δεν συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος προσωπικής μελέτης των φοιτητών. Φόρτος ΕργασίαςΣυνολικές για το εξάμηνο ώρες που πρέπει να αφιερώσουν οι φοιτητές για την αντίστοιχη μαθησιακή δραστηριότητα. Συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος στην τάξη, το εργαστήριο, το πεδίο κλπ. Πιστωτικές ΜονάδεςΟι πιστωτικές μονάδες (ECTS) της αντίστοιχης μαθησιακής δραστηριότητας. Κάθε πιστωτική μονάδα αντιστοιχεί σε 25 με 30 ώρες φόρτου εργασίας των φοιτητών. ΑτομικάΓια τη μαθησιακή δραστηριότητα δεν απαιτείται συνεργασία μεταξύ των φοιτητών ΟμαδικάΓια τη μαθησιακή δραστηριότητα οι φοιτητές συνεργάζονται σε ομάδες ErasmusΗ μαθησιακή δραστηριότητα προσφέρεται στους φοιτητές των προγραμμάτων ανταλλαγής
Διαλέξεις 26
Εργαστηριακή Άσκηση 26
Σύνολο 52
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Εξετάσεις μετά το πέρας των παραδόσεων
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (ΣυμπερασματικήΗ συμπερασματική αξιολόγηση (για βαθμολόγηση) αναφέρεται στην αξιολόγηση της μάθησης και εκφράζει την ανάπτυξη που παρουσίασαν οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος.)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (ΣυμπερασματικήΗ συμπερασματική αξιολόγηση (για βαθμολόγηση) αναφέρεται στην αξιολόγηση της μάθησης και εκφράζει την ανάπτυξη που παρουσίασαν οι φοιτητές στο πλαίσιο του μαθήματος.)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Μ. Αρβανιτίδου-Βαγιωνά. Υγιεινή. 2η έκδοση, UNIVERSITY STUDIO PRESS, 2009 Β.Χ.Κατσουγιαννόπουλος. Υγιεινή. Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, 1994
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-07-2013

Επικοινωνία

Γραμματεία Τμήματος Ιατρικής T.K. 54124 Θεσσαλονίκη
 

Συνδεθείτε

Το τμήμα Ιατρικής στα social networks.
Ακολουθήστε μας ή συνδεθείτε μαζί μας.