The english version of the website of the School of Medicine is under development

Course

ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ: ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΚΑΙ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΣΥΝΙΣΤΩΣΕΣ

Πληροφορίες Μαθήματος
Τίτλος ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ: ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΚΑΙ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΣΥΝΙΣΤΩΣΕΣ / THEATRE FOR CHILDREN: HISTORICAL AND IDEOLOGICAL COMPONENTS
Κωδικός ΠΣΥΓ.007
Σχολή Παιδαγωγική
Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος Διδασκαλίας Χειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/η Αντώνιος Λενακάκης
Κοινό Όχι
Κατάσταση Ενεργό
Course ID 600000672

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΜΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΑΝΑΜΟΡΦΩΜΕΝΟ (2017 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 15
Κατεύθυνση Τύπος Παρακολούθησης Εξάμηνο Έτος ECTS
ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ ΑΓΩΓΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ Υποχρεωτικό 3 2 10

Πληροφορίες Τάξης
Τίτλος ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ: ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΚΑΙ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΣΥΝΙΣΤΩΣΕΣ
Ακαδημαϊκό Έτος 2018 – 2019
Περίοδος Τάξης Χειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία 3
Class ID
600132600
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα μπορούν να διερευνούν και να εντοπίζουν τα ειδολογικά χαρακτηριστικά του θεάτρου για ανήλικους θεατές, να προβαίνουν σε δραματουργική ανάλυση των θεατρικών έργων για παιδικό και νεανικό κοινό με βάση τη θεματική, την ιδεολογία, την αισθητική και την παιδαγωγική σκοπιμότητα, να εντοπίζουν και να αναλύουν τους παραστασιακούς κώδικες στο θέατρο για ανηλίκους (σκηνοθεσία, υποκριτική, οπτικοακουστική πλαισίωση), να διερευνούν και να αξιολογούν τη σημασία των πρωτογενών και των δευτερογενών σκηνικών κωδίκων στο θέατρο για ανηλίκους, να μελετούν και να συζητούν τις συνθήκες πρόσληψης των θεατρικών έργων για παιδιά, να εντοπίζουν και να συζητούν για τις σύγχρονες θεατρικές προσεγγίσεις περί παραστατικότητας και την κοινωνιολογία του θεάτρου για ανήλικους θεατές.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να διερευνηθούν τα ειδολογικά χαρακτηριστικά του θεάτρου για ανήλικους θεατές στην Ελλάδα και στον κόσμο.
Περιεχόμενα: Ορισμός του είδους - από το «παιδικό θέατρο» στο «θέατρο για ανήλικους θεατές», φυσιογνωμία του παιδικού κοινού, θεατρικός συγγραφέας και δραματουργική ανάλυση των έργων για παιδιά με βάση τη θεματική, την ιδεολογία, την αισθητική και την παιδαγωγική σκοπιμότητα, παραστασιακοί κώδικες στο θέατρο για ανηλίκους (σκηνοθεσία, υποκριτική, οπτικοακουστική πλαισίωση), πρόσληψη, επικοινωνιακοί κώδικες του θεάτρου για ανηλίκους σε σχέση με το θέατρο για ενηλίκους, σχέση του θεάτρου για ανηλίκους με τη λογοτεχνία για παιδιά, σχέση με το λαϊκό θέατρο και τις σύγχρονες θεατρικές προσεγγίσεις περί παραστατικότητας, κοινωνιολογία του θεάτρου για ανήλικους θεατές, θεατρική κριτική.
Λέξεις Κλειδιά
θέατρο για παιδιά, θέατρο για ενηλίκους, θεατροπαιδαγωγική, κριτική θεάτρου, πρωτογενείς και δευτερογενείς κώδικες στο θέατρο για ανηλίκους
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρησιμοποιείται, μεταξύ άλλων, η πλατφόρμα elearning και αξιοποιούνται οι περισσότερες από τις δυνατότητες που η εν λόγω πλατφόρμα προσφέρει.
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες Φόρτος Εργασίας ECTS Ατομικά Ομαδικά Erasmus
Διαλέξεις 39
Άσκηση Πεδίου 40
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων 60
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων 30
Συγγραφή εργασίας / εργασιών 50
Καλλιτεχνική δημιουργία 25
Εξετάσεις 6
Σύνολο 250
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών γίνεται καθόλη τη διάρκεια του εξαμήνου μέσω εργασιών και παρουσιάσεων που αφορούν στην ιστορία και την ιδεολογία του θεάτρου για ανηλίκους αλλά και την κριτική σχετικών παραστάσεων, μέσω της συστηματικής παρακολούθησης, ομαδικά ή ατομικά, παραστάσεων για ανηλίκους και ενηλίκους και, τέλος, μέσω γραπτών εργασιών και καλλιτεχνικών δρώμενων σε θέματα από την ιστορία και τη θεωρία του θεάτρου για ανηλίκους.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αναγνωστόπουλος, Β. (1991). Η ελληνική παιδική λογοτεχνία κατά τη μεταπολεμική περίοδο (1945-1958). Αθήνα: Καστανιώτης.
Αναγνωστόπουλος, Β. (1994). Πορεία της ελληνικής παιδικής λογοτεχνίας. Συνοπτικό σχεδίασμα. Διαβάζω, 346 [Αφιέρωμα: Θεωρία και Κριτική της Παιδικής Λογοτεχνίας], 54-59.
Αναγνωστόπουλος, Β. (1988). Η μεταπολεμική πορεία του παιδικού θεάτρου στην Ελλάδα. Διαδρομές, 10, 110-112.
Βαροπούλου, Ε. (1988). Μορφές και προοπτικές του θεάτρου για παιδιά. Διαβάζω, 10, 106-109.
Βιδάλη, Ι. (2008). Το θέατρο για παιδιά στην Ελλάδα του 2ού αιώνα. Ιστορική επισκόπηση. (Αδημοσίευτη μεταπτυχιακή εργασία). ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ.
Γραμματάς, Θ. (1996). Fantasyland. Θέατρο για παιδικό και νεανικό κοινό. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Γραμματάς, Θ. (2002). Το ελληνικό θέατρο στον 20ό αιώνα. Πολιτισμικά πρότυπα και πρωτοτυπία, τ. Α’ και Β’. Αθήνα: Εξάντας.
Γραμματάς, Θ. (Επιμ.) (2006). Διασκευές έργων του Σαίξπηρ για παιδιά και νέους. Θέατρο-
Λογοτεχνία. Αθήνα: Σχολή Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου.
Γραμματάς, Θ. (Επιμ.) (2010). Στη χώρα του τουτώρα. Θέατρο για ανήλικους θεατές. Αθήνα: Πατάκης.
Γραμματάς, Θ., & Τζαμαριάς, Τ. (2004). Πολιτιστικές εκδηλώσεις στο σχολείο. Πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: Ατραπός.
Deldime, R. (1996). Θέατρο για την παιδική και νεανική ηλικία (Θ. Γραμματάς, μτφρ.). Αθήνα: Τυπωθήτω.
Καγγελάρη, Δ. (1991). Από το ‘παιδικό θέατρο’ του ‘30 στο ‘θέατρο για παιδιά’ του ‘70. Στο Ξ. Καλογεροπούλου & Δ. Καγγελάρη (Επιμ.), Θέατρο για παιδιά. Ένας πρακτικός οδηγός (σσ. 14-22). Αθήνα: Ελληνικό Κέντρο Θεάτρου για το Παιδί και τα Νιάτα.
Καλογεροπούλου, Ξ., & Καγγελάρη, Δ. (Επιμ.) (1991). Θέατρο για παιδιά. Ένας πρακτικός οδηγός. Αθήνα: Ελληνικό Κέντρο Θεάτρου για το Παιδί και τα Νιάτα.
Καλογεροπούλου, Ξ., & Ροϊλού, Γ. (Επιμ.) (2002). Θέατρο για παιδιά 2: Θέατρο και σχολείο. Αθήνα: Ελληνικό Κέντρο Θεάτρου για τα Παιδιά και τους Νέους.
Κανατσούλη, Μ. (1993). Ο μεγάλος περίπατος του γέλιου. Το αστείο στην παιδική λογοτεχνία. Αθήνα:
Έκφραση.
Καραγιάννης, Θ. (2002). Ο Βασίλης Ρώτας και το έργο του για παιδιά και εφήβους. Αθήνα: Σύγχρονη Εποχή.
Λαδογιάννη, Γ. (1998). Το παιδικό θέατρο στην Ελλάδα. Ιστορία και κείμενα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Λεκκάκου, Ι. (2006). Το ελληνικό θέατρο για παιδιά. Από τα πρώτα βήματα στην καθιέρωση (1896-1972). (Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή). ΠΤΔΕ ΕΚΠΑ.
Μουδατσάκις, Τ. (1993). Το θέατρο για παιδιά στην Ελλάδα. Η Λέξη, 118, 754-759.
Πολίτης, Δ. (1996). Ο ρόλος του αναγνώστη και η «συναλλακτική» θεωρία της l. Rosenblat.
Επιθεώρηση Παιδικής Λογοτεχνίας, 11, 21-33.
Πούχνερ, Β. (1988). Το παιδικό θέατρο στην Ελλάδα. Διαδρομές, 10, 94-101
Πούχνερ, β. (1992). Το θέατρο στην Ελλάδα. Μορφολογικές επισημάνσεις. Αθήνα: Παϊρίδη.
Πούχνερ, Β. (2003). Παρατηρήσεις και σκέψεις πάνω στο παιδικό θέατρο του Βασίλη Ρώτα. Διαδρομές, 9-10, 69-85.
Τα παιδία παίζει… θέατρο. Ευρετήριο θεατρικών έργων για παιδιά. (2007). Αθήνα: Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Θεατρολόγων & Ντουντούμης.
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-01-2017

Contact

Secretariat of the School of Medicine
 

Connect

Schoole of Medicince presence in social networks
Follow Us or Connect with us.